's ochtends loopt Ton al vroeg over het parkeerterrein, want er moet gesleuteld worden. Op het parkeerterrein wordt Ton in het Nederlands aangesproken. Het blijken twee Nederlanders te zijn, die met de trein onderweg zij naar een bruiloft in Ulaan Bator. Ze moeten van trein wisselen en de Volvo's hebben hun aandacht getrokken. M.b.v een van de Chinese gidsen heeft Evert uitgevonden dat er op een paar honderd meter vanaf het hotel een plaats is waar gelast kan worden. De auto's van Evert en Kees Boonman gaan er naar toe.
De Chinees begint met de reparatie van de uitlaat en al snel blijkt dat we met en verdraaid handig vakmannetje te doen hebben. ook de stuurbekrachtiging van Evert wordt vakkundig gelast. Ton seint Markus, die intussen aan het ontbijt zit, in, dat er een mogelijkheid is om de schokbrekerbevestiging te repareren. Markus laat onmiddellijk zijn ontbijt voor wat het is en brengt zijn auto naar de "werkplaats". We hebben in de woestijn een plaat gevonden met daarin een gat van de juiste afmetingen. We krijgen de man uitgelegd dat hij deze op maat moet maken en erop moet lassen. Het mannetje verdwijnt met alleen een zonnebril op helemaal in het spatbord en last de zaak perfect aan elkaar.
Het geplande vertrektijd (10 u) is inmiddels ruimschoots verstreken en er komen steeds meer auto's met kapotte uitlaten en afgebroken schokbrekers naar de werkplaats toe. Het mannetje heeft inmiddels door hoe de reparaties uit te voeren. Ondanks de afwezigheid van een boormachine worden door een hulpje strips met gaten gemaakt. Er worden zo een stuk of 15 auto's gerepareerd. Het is inmiddels ca 13 u, als de serviceploegen en de achterblijvers de grens over komen. Om ca 14 u vertrekken we in colonne. De serviceploeg besluit echter om ook nog een auto bij de werkplaats te repareren. Zo staan we nog ongeveer 2 uur te wachten, de straat en een kruispunt volledig blokkerend. Ton besluit op een gegeven moment zijn lunchpakket, zittend op het trottoir op te eten. Dit levert veel nieuwsgierige blikken op van de plaatselijke bevolking. Kennelijk niet een standaard gerecht voor de bevolking hier.
Om ca 15.30 u gaan we dan op pad richting Datong. We rijden in colonne, onder politiebegeleiding. Ook dit is nog Gobi woestijn, echter nu met een prachtige, gladde asfaltweg er doorheen. Heerlijk ontspannen rijden. Bij Hohhot een vreemd beeld. Er staan allemaal levensgrote beelden van dinosauriƫrs langs en zelf over de weg. Zeker meer dan 100.
Op de wegbewijzering staan veelal plaatsnamen in het Engels. De infrastructuur is indrukwekkend. Gigantische verkeerspleinen met flyovers. Alles vrij nieuw en perfect afgewerkt.
Om ca 23.00 u arriveren we in Datong. Een grote stad met veel hoogbouw en brede winkelstraten. De route die wij rijden door deze miljoenenstad is helemaal afgezet. Op elke kruising staan minstens drie politieagenten. Langs de kant rijen met mensen die roepen en klappen, ongelooflijk. We zijn en uur of 7 later dan het programma en toch is er een leger aan politie opgetrommeld. We zetten de auto in de ondergrondse parkeergarage van het hotel en gaat naar het diner. Weer uitgebreid Chinees. Het is weer ver na middernacht als we te bed gaan. Morgenochtend moeten om 6 u bij het ontbijt zijn. We zijn inmiddels echt wel een beetje slaap achter.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten