zaterdag 12 juli 2008

Dag 7: Moskou (rustdag) (1)

In Polen was een slang van de airco afgesprongen, waardoor deze dus niet meer werkte. Nu had ik direct de reisleiding verwittigd en voorgesteld om op de rustdag in Moskou te repareren. Omdat het geen standaard airco is, kunnen we uiteraard niet bij een dealer terecht, maar moeten we een gespecialiseerd bedrijf hebben. Omdat we in St.Petersburg en Moskou dezelfde reisleidster zouden hebben werd afgesproken dit in St. Petersburg voor te leggen, zodat men op zoek zou kunnen gaan naar een gespecialiseerd bedrijf. Zo gezegd zo gedaan. In St.Petersburg aan de reisleidster uitgelegd dat het om een zelf gemaakte, dus niet autotype gerelateerde installatie gaat. Bij aankomst in Moskou gaat de reisleidster druk aan het bellen. Eerst vraagt ze het type auto. We leggen uit dat de installatie niet type gerelateerd is. Na wat bellen en hanteren van de gouden gids komt ze vragen wat het bouwjaar van de auto is. Als ik dan zeg dat het bouwjaar 1969 is, komt ze melden dat ze die niet kennen. Duidelijk niks voorbereid dus. Enfin, het is dan inmiddels te laat om wat te regelen en daar werd op aangestuurd volgens mij. Door tussenkomst van Jan Bruins krijg ik nog een adres van een garage vlak bij.
Als voorbereiding laat ik drie zinnen in het hotel in het Russisch vertalen:
1) Kunt u dit voor mij repareren?
2) Kunt u mij ergens brengen waar men dit voor mij kan repareren?
3) Ik ben hier alleen vandaag. Morgenvroeg moet ik weg.

Bij de garage aangekomen tracht ik het probleem uit te leggen door de losgeschoten slang aan te duiden en te spreken over een "broken hose". Er staan inmiddels 4 monteurs onder de motorkap te kijken en in het russisch converseren. Op een gegeven moment hoor ik een van de monteurs met een toon van herkenning iets zeggen van: "slang keduuk" Die kreet heb ik dus nog maar een paar keer herhaald. Er gaat dan iemand bellen en hij komt terug met een "gouden gids" waarin hij een bedrijf aanduidt. Hij geeft dit ook aan op de platte grond. Opeens reikt een van de jonge monteurs zijn mobieltje aan. Hij blijkt zijn vriendin gebeld te hebben die engels spreekt. Met heen en weer geven van het mobieltje wordt de conversatie dan een stuk makkelijker.
Uiteindelijk rijden twee monteurs voor mij uit om me de weg te wijzen. Aangekomen leggen zij het probleem uit. Als ze weggaan wil ik ze geld geven. Dit lukt echter niet. Ze willen dit absoluut niet. Het bedrijf waar ik terecht ben gekomen is gespecialiseerd in airco's voor auto's. Er verschijnt een perfect Engels sprekende meneer, die direct voorstelt wat er moet gebeuren. Ook een tweede verbinding die met klemmen gemaakt was moet vervangen. Men zal de aluminium buis doorzagen, de slangen monteren en dan de zaak weer aan elkaar lassen. De kosten voor de slang, laswerk en arbeid zullen ca €350, bedragen en men denkt ca 3 uren nodig te hebben. Uiteindelijk breekt er nog een keer een oude las en heeft men van 11.30 u tot ca 18.30 u werk. Men houdt zich echter aan de afgesproken prijs. Monteurs en chef willen nog even met mij en de auto op de foto en om 18.30 vertrek ik met een werkende airco.

Geen opmerkingen: